Desafios do big data ao direito da concorrência

Main Article Content

Luiza Andrade Machado

Abstract

A evolução tecnológica permitiu a multiplicação exponencial do volume de dados coletados, processados, analisados e utilizados pelas empresas em diferentes mercados. Denominados, de maneira simplificada, pelo termo big data, tais dados e a tecnologia a eles relacionada mostram-se relevantes ferramentas para o desenvolvimento e aperfeiçoamento de produtos e serviços, principalmente em mercados digitais. Considerando o recente debate acerca da relevância do big data para a concorrência, esse trabalho tem por objetivo analisar os desafios enfrentados pelo direito da concorrência sobre o assunto, no âmbito de atos de concentração e também de condutas anticompetitivas.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Andrade Machado, L. (2023). Desafios do big data ao direito da concorrência. Revista Do IBRAC, 23(2), 387–404. Retrieved from https://revista.ibrac.org.br/index.php/revista/article/view/189
Section
Artigos para Revista do IBRAC

References

AUTHORITÉ DE LA CONCURRENCE, BUNDESKARTELLAMT. Competition Law and Big Data, 2016. Disponível em: http://www.autoritedelaconcurrence.fr/doc/reportcompetitionlawanddatafinal.pdf. Acesso em 24.09.2017.

BALTO, David, LANE, Matthew. Monopolizing Water in a Tsunami: Finding Sensible Antitrust Rules for Big Data, 2016. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2753249. Acesso em: 24.09.2017.

BOUTIN, Xavier; CLEMENS, Georg. Defining Big Data in Competition, 2017. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2938397. Acesso em 24.09.2017.

CILEA, Andrea, MANIGRASSI, Luca. EU merger control and big data – Quid novi sub sole? Concurrences - Big Data and competition law On-Topic, Paris, n. 4, p. 1-7, 2017.

COMISSÃO EUROPEIA. Report from the Commission to the Council and the European Parliament – Final report on the E-commerce Sector Inquiry, 2017, p. 5. Disponível em: http://ec.europa.eu/competition/antitrust/sector_inquiry_final_report_en.pdf. Acesso em 05.12.2017.

COMPETITION & MARKETS AUTHORITY. The commercial use of consumer data, 2015. Disponível em: https://www.google.com.br/search?q=the+commercial+use+of+consumer+data&oq=the+commecial+use+of&aqs=chrome.1.69i57j0l5.3186j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8. Acesso em 25.09.2017.

COOPER, James. Privacy and Antitrust: Underpants Gnomes, the First Amendment, and Subjectivity, 2013. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2283390. Acesso em: 24.09.2017.

COWEN, Tim. Big Data as a Competition Issue: Should the EU Commission's Approach Be More Careful?, European Network Law & Regulation Quartely, Volume 4 (2016), Issue 1, p. 14-23.

FEDERAL TRADE COMMISSION. Big Data – A Tool for Inclusion or Exclusion?, 2016. Disponível em: https://www.ftc.gov/system/files/documents/reports/big-data-tool-inclusion-or-exclusion-understanding-issues/160106big-data-rpt.pdf. Acesso em: 24.09.2017.

GOETEYN, Geert. Algorithms and artificial intelligence and the risk of collusion, Concurrences - Big Data and competition law On-Topic, Paris, n. 4, p. 12-17, 2017.

LAMBRECHT, Anja. TUCKER, Catherine E. Can Big Data Protect a Firm from Competition?, 2015. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2705530. Acesso em 20.09.2017.

LANDE, Robert, The Microsoft-Yahoo Merger: Yes, Privacy is an Antitrust Concern, 2008. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1121934. Acesso em 25.09.2017.

MCKINSEY GLOBAL INSTITUTE. Big data: The next frontier for innovation, competition, and productivity, 2011. Disponível em: http://www.mckinsey.com/business-functions/digital-mckinsey/our-insights/big-data-the-next-frontier-for-innovation. Acesso em 21.09.2017.

ORGANIZAÇÃO PARA COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OCDE). OCDE. Algorithms and collusion, 2017. Disponível em: http://www.oecd.org/competition/algorithms-and-collusion.htm. Acesso em: 20.09.2017.

ORGANIZAÇÃO PARA COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OCDE). Supporting Investment in Knowledge Capital, Growth and Innovation, 2013. Disponível em: http://www.oecd-ilibrary.org/industry-and-services/supporting-investment-in-knowledge-capital-growth-and-innovation_9789264193307-en. Acesso em: 24.09.2017.

ORGANIZAÇÃO PARA COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO (OCDE). Bringing Competition Policy to the Digital Era, 2016. Disponível em: http://www.oecd.org/competition/big-data-bringing-competition-policy-to-the-digital-era.htm. Acesso em 24.09.2017.

SOKOL, Daniel, COMERFORD, Roisin. Antitrust and Regulating Big Data, 2016. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/Papers.cfm?abstract_id=2834611. Acesso em: 24.09.2017.

STUCKE, Maurice, GRUNE, Allen. No Mistake About It: The Important Role of Antitrust in the Era of Big Data, 2015. Disponível em: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2600051. Acesso em: 25.09.2017.

TERRELL MCSWEENY. In: CRA Conference. Panel Discussion: Why Regulate Online Platform: transparency, fairness, competition or innovation?, 2015. Disponível em: https://www.ftc.gov/system/files/documents/public_statements/903953/mcsweeney_-_cra_conference_remarks_9-12-15.pdf. Acesso em 20.09.2017.

WORLD BANK GROUP. Big Data – Innovation Challenge. Pioneering approaches to data-driven development, 2016. Disponível em: http://pubdocs.worldbank.org/en/791961475349840153/BigData-Publicatione-version-FINAL.pdf. Acesso em 24.09.2017.